Prædiken fra Hellig Tre Kongers søndag
Der
har været mange forklaringsmodeller, hvad stjernen, der stod og lyste klar over
Betlehem kunne have været – komet er en af dem, og der var en omkring denne
tid, men for tidligt. Mere sandsynligt er det, at planeten jupitor og Saturn
var I forbindelse med hinanden 3 gange I 7 f. Kr. Jupiter var den royale planet
og Saturn var nogen gange set på som at repræsentere jøderne, og så bliver
konklusionen: en ny jødernes konge skulle fødes. Vi kan ikke med garanti sige,
at dette var grunden til, at de vise mænd kom fra øst, men det er ret sikkert,
at når eftertænksomme astrologer ser noget usædvanligt på himlen, vil de
undersøge, hvad der foregår. Og hvis de så også havde penge, hvilket det tyder
på, så havde de ikke svært ved at tage rejsen.
Matthæus
er ikke (ligesom jeg nævnte juleaften) ved at fortælle en hyggelig billed-bogs
historie, som vi så ofte kommer til at gøre det til – ligesom med
juleevangeliet. Hvor visemænd kommer til stalden med gaver til det lille barn.
Fx nævner Matthæus faktisk slet ikke en stald. Maria og Josef levede simpelt
hen i Betlehem på den tid, og flyttede først til Nazaret senere. Han nævner
heller ikke noget om, at de besøgende selv var royale. Overtonerne i denne
beretning er ret anderledes.
Det
Matthæus her fortæller os er politisk dynamit. Matthæus gør det klart, at Jesus
er den sande konge af jøderne, og Herodes er den falske. Herodes selv døde ikke
mange år efter Jesu fødsel, men hans søn Herodes Antipas tog over, og
Herodes-familien tog ikke let og venligt på ideen om, at nogen anden skulle
være jødernes konge.
Ankomsten
af de vise mænd introducerer os for noget, som Matthæus ønsker at gøre os klart
helt fra start. At Jesus er jødernes konge , betyder ikke, at hans regeren er
begrænset til jøderne. Når vi ser i profetierne omkring den kommende konge, den
kommende Messias fx Salme 72, Esajas 11,1-10, ser vi, at I hjertet af disse
profetier, at Messias’ regeren ville bringe Guds retfærdighed og fred til hele
verden. Matthæus slutter også sit evangelie af med missionsbefalingen – gå ud
og gør ALLE folkeslag til mine disciple.
Selv her
som lille ukendt baby/dreng ser vi, hvad der er i vente. De gaver visemændene
kommer med er en konge værdig.
Der er en
anden måde, hvorpå denne beretning peger frem mod klimaks i evangeliet. Jesus
vil mod slutningen stå ansigt til ansigt med en repræsentant for verdens
mægtigste konge, Pilatus – Cæcars underordnet. Pilatus har ret anerledes gaver
at give ham selvom også han er advaret gennem en drøm ikke at gøre Jesus noget.
Soldaterne er de første hedninge efter de vise mænd til at kalde Jesus for
jødernes konge, men den krone de giver ham er lavet af torne og hans trone er
et kors. Og lige der I stedet for en lysende stjerne, vil der være totalt
mørke. Midt I mørket skal vi høre en hednings stemme “ja, han var sandelig Guds
søn”
Det
Matthæus beder os om I denne tekst er at lytte til hele historien. Tænke over,
hvad det betød for Jesus at være den sande jødernes konge.
Og så
bliver vi opfordret til at komme til Jesus – hvilken vej vi nu enten måtte
tage/ har mulighed for at tage, og med os bringe de bedste gaver, som vi kan
finde.
På den
måde passer den her tekst fantastisk godt til pagtsgudstjenesten – lad os på ny
sammen med de vise mænd knæle ned for Jesus I tilbedelse og med de bedste
gaver, som vi kan finde – vores hjerte, sind og tanker – hele os og hele vores
liv.
Billedet er lånt fra Bibelselskabets hjemmeside: www.bibelselskabet.dk